URL Koning
Image default
Zakelijk

Hoe kan influencer marketing bevorderend werken voor jouw bedrijf?

Bent u op zoek naar invloedrijke mensen voor uw social media activiteiten en wilt u weten hoe invloedrijke marketingbureaus werken? Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij u ‘internet beroemdheden’ kunt inzetten om uw doelgroepen te bereiken en te activeren. Je hebt er misschien wel eens van gehoord. Maar wat is influencer marketing precies en wat zijn de voordelen voor marketeers?

Wat houdt influencer marketing in?

Influencer marketing is een vorm van marketing die zich richt op mensen met een groot online publiek. Deze ‘influencers’ zijn voorbeeldig voor hun volgers, waardoor ze invloed kunnen uitoefenen. Bedrijven en organisaties kunnen deze maatschappelijke invloed benutten door samen te werken met influencers.

De combinatie van alle marketingactiviteiten van het bedrijf en influencers noemen we influencer marketing. In de praktijk hebben we het vaak over gesponsorde content op influencer platforms. De inhoud kan verschillende vormen en maten hebben. Van unboxen op TikTok tot uitgebreide reacties op de blog.

Waarom is influencer marketing interessant?

Door goede influencer marketing activiteiten kun je samenwerken met influencers die nauw contact hebben met de doelgroep. Hoe klein of vaag de doelgroep ook is, elke nichemarkt heeft wel een influencer. Werk je met de juiste influencers? Dan weet je zeker dat je de juiste mensen bereikt.

Vergelijk het met traditionele marketingvormen. Daar investeer je veel geld in activiteiten met een zo groot mogelijke dekking en weet je dat maar een klein deel van de mensen die je dekt tot je doelgroep behoort. Door influencer marketing kunt u uw marketingbudget effectiever besteden.

Waar vind ik een goede match?

Om een influencer te vinden die bij het doel past dat je wilt bereiken kun je het beste bij een influencer marketing bureau aankloppen, zij kunnen je verder helpen. Influencer-marketingbureaus werken met merken en influencers op sociale media om de naamsbekendheid te vergroten. Hiervoor worden influencer marketingcampagnes ingezet. Agenten en influencers op sociale media onderhouden een netwerk van hoge kwaliteit dat ze kunnen gebruiken voor evenementen. Er zijn verschillende influencer marketingbureaus: creatieve bureaus en social media bureaus. Sommige bureaus helpen merken bij het ontwikkelen van strategieën voor sociale media om advertentiecampagnes zo creatief en efficiënt mogelijk te maken. Vanzelfsprekend is het doel van verschillende instellingen om het rendement op de investering van het merk (klant) te verhogen.

Wat kost het?

Sommige invloedrijke organisaties werken met merken om de merkwaarde te begrijpen, doelen te stellen voor evenementen, de toon te zetten en berichten te verduidelijken. Deze bureaus weten welke social media influencers ingezet kunnen worden om de juiste doelgroep te bereiken. Ze onderhouden goede relaties met deze invloedrijke mensen, zodat ze de voortgang van het evenement kunnen begrijpen en succes kunnen garanderen. De kosten van influencer marketing zijn afhankelijk van meerdere factoren: de klant, de influencer, de doelgroep, de duur van het evenement, het doel en het gebruikte social media netwerk. Wil je alles volledig uitbesteden, dan kan dit hoog oplopen. Daarom kunnen kleine bedrijven of start-ups niet samenwerken met invloedrijke marketingbureaus.